Ranskalaiseen l?art
deco -tyyliin koristellun kangassuojan alta paistaa 20
tuuman wooferi, 12 tuuman mid-wooferi sekä kaksi
monisolutorvea neljälle ylimmälle oktaaville.
Kaiutin ei ole kuvan juju, kuten ei nuori nainenkaan. Vasemmalla puolella, vain metrin päässä tuolista, on hirviömäinen kaiutin.
Tuo kuva Audio Engineering -lehden kannesta toukokuulta 1951 on syöpynyt mieleeni epätavanomaisella tavalla.
Vanhan mallinen, metrin leveä, puolitoista korkea
kaiutin erityisesti . Vuosisatojen ajan miehille on yritetty tarjota
heidän himoitsemaansa tavaraa ymppäämällä kuvaan
nuori, kutsuva nainen.
Sitä paitsi kuvan naisen eroottisuus on kovin
etäistä. Toisin kuin tekniikkalehtien tylsissä kansissa ja mainoksissa, kaiutin ei edusta pelkkää teknistä maskuliinisuutta vaan
mahdotonta sellaista. Patrician 800 -kaiutin
nostalgista hifiä Electro-Voice
Teksti ja kuvat: Kari Nevalainen
Kaunotar
ja hirviö
Jos haluat tietää, miltä tuntuu kun 40?100
hertsiä tulee samalla voimalla kuin 100?150
hertsiä, silloin pitää kuunnella Electro-Voice
Patrician 800:aa. Sen olemusta ei ole kaunisteltu
äänenlaadun kustannuksella.
62
KUVASSA nuorehko nainen nojatuolissa, hieman
eteenpäin ojentautuneena, katsoo kuvan ulkopuolelle.
Vasen käsi lepää käsinojalla, oikea koskettelee korua
rinnalla, jonka olkaimeton pitkä leninki paljastaa. Kerran muistan. Nuo kaksi eivät kuulu yhteen
millään järjellä tavoitettavissa olevalla, sovinnaisella
tasolla.
Kuvan nerokkuus piilee tavassa, millä Quasimodo ja
Esmeralda, KingKong ja Fay Wray (nuoremmille Naomi
Watts), J. Howard Marshall ja Anna Nicole Smith ja muut
?hirviö ja kaunotar. -tarinat on tuotu audiomaailmaan.
Kuvaa ensimmäistä kertaa katsellessani tiesin vain
vähän Electro-Voicen kaiuttimista. kaiuttimen välillä. Päälakea myötäilevät hiukset on sidottu tiukasti nutturoille. Kasvot ovat puhtaat, hymy vieno.
Jos taustalla on seikkailun mahdollisuus, se on taidolla verhottu.
Parasta kuvassa on jännite nuoren kauniin naisen
ja ison ?ruman. luonnollisesti
E-V:n kaiuttimia ei
ole suunniteltu tupakka-askin kanteen eikä tunteella.
Oli lopputuloksesta mitä mieltä tahansa, ne on suunniteltu toimimaan sekä käytännössä että teoriassa.
Muutamassa vuodessa E-V kehitti elementtejä ja
teknisiä ratkaisuja, jotka kantoivat pitkälle tulevaisuuteen. Viimeksi mainittuja E-V alkoi suunnitella ja
valmistaa 1940-luvun lopussa. Esimerkiksi kansikuvan kaiuttimen monisolutorvet vaikuttavat ilmiselviltä Alteceilta.
E-V ei katsellut vain ympärilleen. Yhden lähteen mukaan valmiina myydyissä Patrician 800:ssa
kotelo olisi ollut viilutettua (Satin Walnut) massiivipuuta.
Taajuudet 100?800 Hz toistetaan 12 tuuman laajakaistaelementillä (30 Hz ?13 kHz) koppavankokoisella
magneetilla ja 2,5 tuuman puhekelalla. Patricianista ei tiennyt tuon
taivaallista.
Electro-Voice
. Myös muut kaiutinvalmistajat kuten Klipsch käyttivät niitä.
Tyypillisiä varhaisia E-V:n kaiuttimia olivat esimerkiksi Baronet, Aristocrat ja Regency usein torvella ja
wooferilla. E-V:n ominta aluetta olivat monessa mielessä kuitenkin 4-tiekaiuttimet kuten Centurion ja Georgian sekä ylimpänä ja ylväimpänä Patrician.
Patricianeja 30 vuotta
Ensimmäinen Patrician vuodelta 1950, ?The Patrician?,
oli 5-tiekaiutin 18WK- ja 12W1-woofereilla, monisolutorvella ja T10-tweeterillä sekä sen kanssa rinnankytketyllä 8 tuuman SP8BT-elementillä. Tämä Patrician
II Baron Sentry Diamant Series Speakeriksi nimetty
kaiutin valmistettiin Sveitsissä, ja vakiosuuntaavuustorvineen se oli melko erilainen kuin 800.
EV Patrician 800
Patrician 800:n strategiset mitat ovat 143 kiloa ja 129
senttiä (L84cm, S70cm). ammattiäänentoiston ammattilainen
Mielikuvat Electro-Voicesta liittyvät mikrofoneihin
ja ammattiäänentoistoon yleensä. nostalgista hifiä
hämmästelleeni FinnKinon varastolla E-V:n valtavaa
vakiosuuntaavaa torvea. Toiminta jatkui pitkälle 1980-luvulle.
Aloittaessaan kaiuttimien kanssa E-V oli hyvin perillä Western Electricsin, Westinghousen, Bellin,
RCAn, Altecin (jonka E-V myöhemmin osti ja lopetti)
ja JBL:n tekemisistä. Vuonna 1953 E-V
muutti Patricianin nelitieksi. Yhtiön 80 vuoteen mahtuu muutakin kuin palkittuja pistoolimikkejä radioasemille: äänirasioita, automaattisia tvantennivahvistimia sekä hifikaiuttimia kotikäyttöön. Diffraktio-torvena 8HD:n leveys on huomattavasti pienempi kuin taajuudet, joita se toistaa.
Kun torven pitkä sivu asetetaan pystyasentoon,
Alimpia bassoja
toistaa 30 tuuman
wooferi pienestä
torvesta kaiuttimen
takana.
63. Alhaisen resonanssin (35?45 Hz) ansiosta E-V käytti elementtiä
myös wooferina tai mid-wooferina eri sovelluksissa.
Elementti on omassa, pehmustetussa refleksikotelossaan.
Taajuuksille 800?3500 hertsiä on eksponentiaalisesti leveytyvä 120/90-torvi 8HD kompressiomoottorina T25A fenolikyllästetyllä tekstiilikalvolla ja alnicomagneetilla. malliversio. Jälkimmäisen ristikossa on vähemmän kirkkomaisia kaarevia muotoja. Se palkkasi tukun
päteviä teoreetikkoja ja tiettävästi ensimmäisenä kaiutinvalmistajana maailmassa rakensi kunnollisen kaiuttoman tilan kaiutinmittauksille. että ?nykyaikainen. Esimerkiksi 120/90-keskialuetorvi, SP-12-midwooferi ja T-35-torvidiskantti esiintyvät E-V:n kaiuttimissa 1950-luvulta 1970-luvulle. T10:n korvasi T35-torvi
tweeteri ja T25:n perään tuli 6HD-torvi. Pari vuotta
myöhemmin oli vuorossa Patrician IV ja Patrician 600.
Patrician IV (18 tuuman wooferi, 828HF/A8419torvi, T25A/6HD-torvi ja T35 VHF -tweeteri) muistutti jo kovasti Patrician 800:aa kahdella erolla: Patrician
800/700:ssa yläbassoja/alakeskialuetta ei enää toistettu torvella vaan dynaamisella 12 tuuman wooferilla, ja
alemmmissa bassoissa puhalsi nyt 30 tuuman bassoelementti takatorvella!
Patrician 800:n erottaa Patrician 700:sta lähinnä
siitä, että keskialue- ja diskanttitorvi moottoreineen
ovat uudempaa mallia, ja niiden sijoittelu etupaneelissa on erilainen.
Viimeinen Patrician on vuodelta 1983, vuosikertamalli 30 vuotta ensimmäisen jälkeen. Koostaan huolimatta kaiutin
vie vain noin 0,5 m2 lattiapinta-alaa nurkkaan sijoitettuna.
Kaiuttimesta on sekä ?perinteinen
Oma kantani on
tässä suhteessa kuitenkin selvä: on paljon parempi että. nostalgista hifiä
Electro-Voice Patrician 800
timen taakse suorakylkisestä torvesta (26,5 cm) kurkun alueen ollessa 0,18 m2 ja suualueen 0,24 m2.
Totuus on, että 280 litran kotelo ei vaimenna 30
tuuman elementtiä (Vas = 5945L) tarpeeksi. Tweeteristä on useita
eri versioita vaiheplugeineen ja magneetteineen.
Yllä mainitut elementit löytyivät kuuntelemistani
kaiuttimista. Oli musiikkia, jolla Patrician 800 kuulosti melko säästeliäältä bassoissa
(olettaen kaiken aikaa että kaiutin on täysin kunnossa). Kuuntelukulmaa ja -etäisyyttä pitää etsiä myös siitä näkökulmasta, miten lähelle äänen haluaa tulevan tai ei halua.
Hifisievistely, missä kaiuttimet vedetään reilusti irti
seinistä ja käännetään paraatipaikalla istuvaa kuuntelijaa kohden, ei sovi tällaiselle kaiuttimelle. Bassotoisto ja sointitasapaino asettautuivat kohdalleen
kaiuttimet seinässä kiinni, mutta ulkona nurkista ja
jonkin verran kuuntelijaa kohti käännettynä. Tämä 76 cm bassoelementti 6,35 cm puhekelalla
ja strontium?ferriitti-magneetilla on yksi kookkaimmista koskaan valmistetutuista. Vuosikymmenten varrella
on ilmeisesti ollut erilaisia versioita.
Jakosuodin vakioresistanssisäätimineen on vaikuttava tekele. Silti minun tarpeisiini kaiutin keskitti ääntä kiitettävästi kaiuttimien väliin. Patrician 800:aa
voi esimerkiksi soittaa yhdessä E-V:n Stereon 500-kaiuttimen kanssa, joka on kuin 800 ilman 30. Nurkkasijoittelulla voidaan myös vaikuttaa alimpien bassojen
herkkyyteen reagoida huonemoodien kanssa. Näistä poiketen Patrician 800 tuuttaa keskialueella ääntä ulos nopeasti ja tehokkaasti kuin vain
torvikaiutin osaa.
Jopa siinä määrin, että sinänsä iloinen ja vapautunut
ulosanti esimerkiksi vokaalimusiikilla voi hifisteistä
tuntua liian kirkkaalta ja kuuluvalta. wooferia.
Kokeilussa olleen kaiuttimen jakosuotimen konkat
oli vaihdettu massiivisiin paperiöljykonkkiin ja sisäinen johdotus uusittu.
Mistä se muistetaan
Yksi elementti on ylitse muiden: E-V 30W vuodelta
1959. Kuuntelujen perusteella toisen asteen (12 dB/okt)
suodin 30W:n ja SP12M:n välillä 100 hertsissä on onnistunut.
Yleisellä hahmotustasolla Patrician 800:n terve ja
tasapainoinen ääni toivat mieleeni Dunlavyn ja vastaavalla tavalla tonaalisesti onnistuneet dynaamiset kaiuttimet. Eräs Electro-Voicen datapaperi kuvaa
Patrician 800:n, jossa T25A:n tilalla on EV 1824M ja
T35 on vaihtunut T350:een. Seinän vieressä ilman efektiivinen massa elementin edessä kasvaa
ja resonanssi laskee. Niin
tai näin, resonanssitaajuudeksi ilmoitetaan 16 hertsiä,
Qts on 0,27, Xmax 0,15. Ääntä ja
energiaa on niin paljon, että väärin tarjoiltuna kaiutin
saattaa alkaa tuntua tungettelevalta. Monofonisempi ääni saa musiikin esittäjät astumaan huoneeseen oikean kokoisina ilman virtuaalista stereokikkailua.
Kokeilun kaiuttimet eivät olleet toistensa peilikuvat. Riippuen lähteestä,
kartio on joko tiheää polystyreenivaahtoa tai paperilla
laminoitua polystyreenia tai jotakin sinne päin. Kytkentätaulu sallii erilaisia kokoonpanoja
hyppylankojen paikkaa vaihtamalla. Herkkyys jonkin verran kärsii,
mutta se ei tässä tapauksessa ole merkittävä ongelma.
Patrician 800:n
jakosuodin säätöineen on aikamoinen
suoritus ikäisekseen.
s aadaan maksimaalinen horisontaalinen säteily, mikä
E-V:n mukaan on tärkeää erityisesti stereokäytössä.
Muovista puristettuja 8HD-torvia pidetään parempina
kuin metallivaluversioita.
Korkeita taajuuksia toistaa pystyasentoon ruuvattu
E-V T35-torvitweeteri 95/65-alumiinitorvella ja fenolikyllästetyllä tekstiilikalvolla. Sen vuoksi Patrician 800 on suunniteltu huoneen nurkkaan tai
enintään 5 cm päähän kovasta seinästä. (4 mm) ja Zmax 8,0 ohmia.
Patrician 800:ssa EV-30W on ahdettu 280 litran suljettuun koteloon, josta se ampuu ääntä suoraan kaiut-
64
Nurkkaan vai ei
Nurkassa kaiutin muodostaa seinien avulla jatketun
torven ja lisää entisestään bassojen tehoa. Sen sijaan on
helppo kuvitella, miten sydäntä lämmittävästi, jos tila
sen vain sallii, nämä kaiuttimet kuulostavat nurkissa
ja kaukaa stereokolmion takaa kuunneltuna. Alakeskialue ja yläbassot pysyivät puhtaana. Tässä
suhteessa takatorvi sekä nurkka/seinäsijoitus-yhdistelmä osoittautui erinomaisen toimivaksi. Tilanne lienee vähemmän ihanteellinen niille, jotka haluavat herkutella äänen lihattomuudella ja irtoamisella kaiuttimista.
Ääntä mahtuu
Ensimmäinen yllätys oli, miten järkevältä ja sointitasapainoltaan oikeaoppiselta ja modernilta Patrician
800 kuulosti, subwooferistaan huolimatta. Huolimatta
ulottuvammasta bassotoistosta Patrician 800 piti huoneresonanssit kiltisti kurissa.
Kaiutin ei kuitenkaan vaadi nurkkasijoittelua
E-V oikeuttaa Patrician 800:n ison koon ja korkean hinnan
bassojen herkkyydellä. Ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin.
Shostakovichin Toinen sellokonsertto, Björkin syntikkabassot, Mussorskgyn Näyttelykuvia, 7 ranskalaista
kontrabasistia, patarummut Mahlerin Vaeltavan kisällin viimeisessä laulussa, Mission Impossible -soundtrack ja kaikki muut vastaavat todistavat samaa.
Samaan hengenvetoon on todettava, että esimerkiksi sellon g- (98 Hz) ja c-kielet (65 Hz) vapaana soitettuna eivät toistu niin kimmoisasti ja täyteläisesti
kuin parhailla kuulemillani bassotorvilla tai dynaamisilla dipoleilla.
Oli vaikeaa löytää musiikkia, jolla Patrician 800 ei
olisi toiminut hyvällä artikulaatiolla, läsnäolontunteella ja rytmiikalla. Ja niin edelleen.
Toisaalta kaiutin toimii sellaisenaan jo niin upeasti
ja vertailukelpoisesti, että voisi olla kyseenalaista ja
tyylitöntä lähteä muuttamaan alkuperäistä designea.
Vahvistinkysymys
Vahvistimen valinnassa on otettava huomioon yhtäältä kaiuttimen 100 desibelin herkkyys ja toisaalta kaiutinelementtien rajallinen tehonkesto. Kuva kertoo
elementtien sijoittelun Patrician
800:ssa, jossa
torvet ovat pitkä
sivu pystyasennossa.
3. Wattikin riittää
tälle kaiuttimelle, 200?400 wattia luultavasti rikkoo
elementit. Täytyy muistaa, että 12 tuuman mid-woofer yksinäänkin tuottaa aika mukavasti
bassoa.
Patrician 800:lla tiedetään ravistellun kuuntelijoiden keuhkot pihalle ukkosmyrskyä jylisyttämällä tai
piippu-urkujen matalaa c:tä huudattamalla joltakin
näyteraidalta. Taajuudet 100800Hz toistetaan 12
tuuman elementillä,
jonka refleksikotelossa on myös
T35-torvitweeteri.
2. 8HD-torvea voisi kokeilla myös poikittain kaiuttimen päällä.
Diskanttialueen äänetkin voisivat olla hienosävyisempiä, ja siksi T35:n tilalla voisi yrittää vielä tasok-
1
2
3
kaampaa torvidiskanttia. Patrician 800:een mahtuu tavallista enemmän ääntä. Se pitää kuulla. nostalgista hifiä
kaiutin osaa tarvittaessa nostaa ääntään, ja sitten kahlita ominaisuutta sopivasti, kuin että kaiutin jatkuvasti
pihtaa ääntä kuten niin monet nykykaiuttimet tekevät.
Äänen ?mahtuminen. Itse soittelin neljästä kymmeneen watilla
mainioin tuloksin, ja E-V:n toiveen mukaisesti aina
kun mahdollista 16 ohmin lähdöistä.
Aikoinaan Patrician 800:n hinnalla saattoi ostaa
halvan Jaguarin. Toistokaistojen
tarkastelua soittimellisesta näkökulmasta.
65. Jotain kuitenkin kertoo, että
Patrician 800:n yksittäiset elementitkään eivät vaihda
omistajaa aivan ilmaiseksi.
1. Ilmiötä on
vaikea sanoin kuvailla. Näistä ensimmäisenä lähtisin hienosäätämään läsnäoloaluetta lisäämällä
ääneen läpikuultavuutta ja informatiivista heleyttä.
Tämä voisi tapahtua esimerkiksi korvaamalla E-V:n
8HD-torvi toisenlaisella torvella ja mahdollisesti siirtämällä jakotaajuutta ylöspäin. Nykyisin sen hinta riippuu kokonaan
kunnosta ja kysynnästä. Sen sijaan valituksiin T35:n
rajatusta toistokaistasta en reagoisi mitenkään.
Yksi parannus voisi olla lisätä transistorivahvistin
käskemään isoa subwooferia, kun kaiutin kaksoisvahvistuksen sallii. Ääni ei lähtökohtaisesti ole euforinen kuten tasokkaissa torvikaiuttimissa tai parhaissa laajakaistoissa, mutta kolikon kääntöpuolella odottaa monipuolinen ja luotettava ääni, johon on helppo
kiintyä ja josta iloita.
Parannettavaa?
E-V jakaa toistokaistan näin: mid-basso/sello, presenssi/vokaali ja briljanssi/trumpetti. Mikään kaiutin ei toista isoa orkesteria aidosti, mutta kun orkesteri alkaa soittaa tuttina fortea, toisilla kaiuttimilla alkaa puristaa aikaisemmin kuin toisilla. Sitäkin voisi harkita, että korvaisi
EV30W:n kahdella 15- tai 18-tuumaisella wooferilla.
Koteloa kannattaisi tukevoittaa ja tiivistää, ettei osa
bassojen tehosta katoa seinämien erivaiheiseen värähtelyyn. Sekin pitää vain kokea. Kangassuojan voisi poistaa torvien edestä, potikat
vaihtaa parempiin, varmasti toimiviin. kaiuttimeen ei ole mitattavissa oleva ominaisuus. Etukäteen tai
paperilta asian arvioiminen on yhtä tyhmää kuin väittäisi, että tietää, miltä tuntuu ajaa Ferrarilla viittä
kymppiä, kokeilematta sitä.
Herkkyyttä bassoissa
Yksi Patrician 800:n erityispiirre on herkkyyden säilyminen bassotaajuuksilla, joilla 15?18 tuuman wooferilla varustetut kaiuttimet alkavat jo menettää sitä.
Electro-Voice ilmoittaa taajuusvasteeksi 15 Hz?23 kHz.
15?20 hertsiä en enää kuullut, mutta 35?40 hertsissä
oli hyvää herkkyyttä, silloin kun musiikki sitä vaati.
Mikään määrä teknistä tietoa isosta wooferista ja
takatorvesta ei auta ennustamaan, miltä basso kuulostaa ja tuntuu, kun 40?100 hertsiä tulee esiin samoilla
desibelilukemilla kuin 100 tai 150 hetrsiä